reklama

Zadarmo? A to je dobré? Prečo?

Neviem kto, ako, a či vôbec, reagoval na informáciu, že rómske deti majú mať škôlku zadarmo. Aby som bol presný, titulok znel, že Vláda chce pre Rómov bezplatné škôlky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Neviem kto, ako, a či vôbec, reagoval na informáciu, že rómske deti majú mať škôlku zadarmo. Aby som bol presný, titulok znel, že Vláda chce pre Rómov bezplatné škôlky.

Možno to chce presne tak, alebo je to len „výklad" médií. V každom prípade treba len oceniť, že „Úrad splnomocnenca pre rómske komunity aktualizoval akčný plán Dekády na začlenenie rómskej populácie na najbližších päť rokov". Najmä ak sa mu skutočne podarilo nahradiť pôvodné „všeobecné zámery konkrétnymi úlohami s merateľnými výsledkami". To napokon ukáže čas.
Jeden z predkladaných návrhov hovorí, že by deti od troch rokov navštevovali materskú školu, kde by sa pripravili na základnú školu a získali aj hygienické návyky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Už som kdesi zachytil diskusiu o osožnosti, prínose či rizikách povinnej škôlky, či predškolského nultého ročníka. Neviem posúdiť, nie som profesionálny pedagóg.
Skôr ma zarazil návrh, že škôlka aj strava v nej by mali byť bezplatné. Pýtam sa prečo?
Nie že by som si nemyslel, že štát vyhadzuje ročne milióny eur ďaleko neefektívnejšie.
Teda pozor: nie zbytočne, ale veeeeľmi neefektívne. A o to ide. O princíp. O zachovanie pravidiel. Určite ste už aj vy dostali čosi zadarmo. Možno si i spomeniete na rozdiel pocitov, keď ste si prvý raz kupovali „za svoje" niečo, čo ste predtým dostávali „zadarmo". Jedno, či to boli rifle, botasky alebo dáky prehrávač. Pamätáte, ako sa menili vaše nároky vo výbere, keď to už nebolo za otcove, ale za vaše ťažko zarobené peniažky? A aký ste potom mali k tej veci iný, „vážnejší" vzťah? Teda ja určite. A vy? A prečo si potom myslíme, že u niekoho - napríklad preto, že žije „niekde v osade" - by to malo byť iné? Rodič dieťaťa prichádzajúceho do škôlky, či školy z niektorej z „chatrčí" by bol tiež rád, keby vedel na jedlo i ošatenie pre celú rodinu zarobiť vlastnými rukami, či hlavou. A ako by pritom rástla jeho hrdosť, že to môže, dokáže. O koľko viac dôvodov by mala manželka i deti vážiť si ho, učiť sa od neho, ako sa k veci postaviť. O koľko menej dôvodov k nenávisti, povedzme rovno k rasistickým náladám, by mohlo byť v spoločnosti, ktorá by miesto toho „ako zneužívajú sociálny systém" videla ako „musia" niečo urobiť pre to, aby mali čo potrebujú". Fantazmagória? Určite nie. Poznám mnohých, čo to dokázali. A nielen keď sa „im" vytvorili podmienky, ale sami sa k tomu dopracovali. Vlastnou húževnatosťou, odhodlaním. Ďalší sa môžu pridať, keď na to „dozrejú". A keď sa sami rozhodnú. Hľadanie cesty ku zmene na základe priznania a poznania (nielen svojho) problému je odhodlanejšie a pevnejšie, keď sa k tomu priberiem sám, než keď mi niekto „múdrejší" či nadriadenejší stále hovorí, čo mám robiť, ako a kedy to mám robiť... A deje sa to stále. Na úradoch práce, obecných úradoch, v rámci poradenstva, účasti v projektoch, v školách i na ulici...
Som rád, že už aj na Slovensku (ako v prvej európskej krajine) sa pomaly rozbiehajú aktivity zamerané na zmenu prístupu k riešeniu problémov chudoby. Viac napríklad na stránke Združenia za sociálnu reformu, ktoré sa tejto téme venuje už desiatym rokom.

Pavel Hanšut

Pavel Hanšut

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

rád sa montujem do iných aj keď viem/pripúšťam, že najviac roboty mám so sebou samým... Zoznam autorových rubrík:  SociálneTak si tu žijemeSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu